« Iran och radikalhögern | Main | Klas Sandberg: Den militära revolutionen »

september 02, 2005

FOX News, Israel och 9/11

I en sann demokrati - ”ett öppet samhälle” - är det tillåtet för media och den offentliga debatten att ta upp alla frågor som känns angelägna och behöver en närmare granskning. Uppenbarligen fungerar inte denna grundläggande demokratiska princip i USA så fort Israel är i fokus. Det enda som gäller då är total tystnad. Därför var inte jag den enda som ramlade av stolen i pur förvåning i december 2001 när FOX News - av alla kanaler! - sände en serie på fyra inslag om en israelisk spionoperation i USA:

Ladda hem del 1 - kan öppnas med MSIE
OBS! filer i MS Internet Explorer mht-format! del 2 - del 3 - del 4 - alla 4 zippade

Eftersom det som idag är krigskrönikan redan hade fått upp ångan i december 2001 sparade jag omgående filerna ovan. Detta visade sig vara en klok 'investering' eftersom FOX News nästan genast raderade dem från webbsajten, men då var det naturligtvis redan försent. Varför tog man bort materialet? Ja, man kan ju bara titta på ett par citat från första avsnittet så förstår man:

“Now Fox News has learned some U.S. investigators believe that there are Israelis again very much engaged in spying in and on the U.S., who may have known things they didn't tell us before Sept. 11. Fox News correspondent Carl Cameron has details in the first of a four-part series.”

CARL CAMERON, FOX NEWS CORRESPONDENT: Since Sept. 11, more than 60 Israelis have been arrested or detained, either under the new patriot anti-terrorism law, or for immigration violations. A handful of active Israeli military were among those detained, according to investigators, who say some of the detainees also failed polygraph questions when asked about alleged surveillance activities against and in the United States.

There is no indication that the Israelis were involved in the 9/11 attacks, but investigators suspect that they Israelis may have gathered intelligence about the attacks in advance, and not shared it. A highly placed investigator said there are "tie-ins." But when asked for details, he flatly refused to describe them, saying, "evidence linking these Israelis to 9/11 is classified. I cannot tell you about evidence that has been gathered. It's classified information."

Eftersom nu den svenska radikala högern inte kan få nog av att ösa beröm över den pålitliga nyhetskällan FOX News så finns det väl ingen anledning att tvivla på FOX den här gången heller? Nej, FOX News visade naturligtvis sin mest trovärdiga sida när man plockade ner ett material som för en gångs skull var fullständigt korrekt!

Mig veterligen är det bara krigskrönikan här i Sverige som gluttat lite på denna sensationella historia och sedan skrivit om det. - Tyvärr har jag nog varit alldeles för mesig på den fronten. Jag ber om ursäkt. - När jag nu tar upp detta i fullformat, så att säga, så beror det på att Justin Raimondo, Antiwar.com, har kommit med nya fakta i målet. - Utan Raimondo skulle det överhuvudtaget finnas så mycket dokumentation eftersom han sannolikt är den person i USA som bevakat detta mest noggrannt. Dock har det material som redan finns dokumenterat varit nog för att denna märkliga 'spionaffär' för länge sedan borde ha hamnat på världspressens förstasidor.

August 31, 2005
Israel and 9/11: New Report Connects the Dots
What the 9/11 Commission didn't tell us
by Justin Raimondo

Allt relevant material som handlar om hur Israeliska ”konststudenter” gjorde högst okonventionella besök hos amerikanska myndigheter och hemma hos anställda där för att ”sälja konst” granskas noga i det memorandum som nu finns tillgängligt. Många av de adresser som dessa ”konststudenter” obekymrat traska omkring på var dessutom sådant som absolut inte skulle vara officiellt känt:

pdf-fil 3 MB, 166 sidor - Av Gerald Shea:

MEMORANDUM TO
THE NATIONAL COMMISSION ON TERRORIST ATTACKS UPON THE UNITED STATES
THE SENATE SELECT COMMITTEE ON INTELLIGENCE
THE HOUSE PERMANENT SELECT COMMITTEE ON INTELLIGENCE
_________________________________
Israeli Surveillance of the Future
Hijackers and FBI Suspects in the
September 11 Attacks and Their
Failure to Give Us Adequate Warning:
The Need for a Public Inquiry
________________________________
September 15, 2004

Den här historien började redan den 11/9, 2001, då en kvinna i New Jersey såg något som fick henne att rusa efter kikaren: fem unga men är uppe på taket på en vit minibuss - den sedermera berömda white van - och visar alla tecken på att vara både upphetsade och glada över det ser på andra sidan där förödelsen av World Trade Center var i full gång. Förutom att vara glada passade dessa individer på att filma varandra med de brinnande WTC i bakgrunden. Araber? Islamister? Al Qaida-anhängare? Avgrundsvänstern? Brunvänstern? Försök igen: Israeliska medborgare.

Detta rapporterade den amerikanska TV-kanalen ABC News om den 22 juni, 2002 under rubriken: “The White Van - Were Israelis Detained on Sept. 11 Spies?” [ kopia Common Dreams ]  (För den som inte litar på 'samlingssajter': originalet finns i krönikans arkiv, naturligtvis inte tillgängligt på ABC News-sajten idag.) Det var inte alls så att man behövde vänta ett drygt halvår för att läsa om detta då¨flera lokaltidningar i New Jersey skrev om detta i direkt anslutning till 11/9, dock naturligtvis utan att veta att de jublande ynglingarna var israeler.

BERGEN RECORD (New Jersey)
FIVE MEN DETAINED AS SUSPECTED CONSPIRATORS
Wednesday, September 12, 2001
www.bergen.com/news/2bombvan200109125.htm

By PAULO LIMA Staff Writer

Eight hours after terrorists struck Manhattan's tallest skyscrapers, police in Bergen County detained five men who they said were found carrying maps linking them to the blasts. The five men, who were in a van stopped on Route 3 in East Rutherford around 4:30 p.m., were being questioned by police but had not been charged with any crime late Tuesday.

However, sources close to the investigation said they found other evidence linking the men to the bombing plot. "There are maps of the city in the car with certain places highlighted," the source said. "It looked like they're hooked in with this. It looked like they knew what was going to happen when they were at Liberty State Park."

Det är inte ofta som krönikan citerar den amerikanska radikalhögerns främsta mötesplats på nätet, The Free Republic, men eftersom det var en ganska intressant diskussion under rubriken “Mystery Solved... The Five Jewish Kids In the White Van” som innehåller både talande kommentarer och en mängd värdefulla länkar som t.ex. till en artikel i Jerusalem Post: “Israelis mistaken for terrorists may be home soon”. En annan mycket intressant artikel berättar också om en grupp individer som greps i Chicago med detaljerat material om staden "WTC-kopia" Sears Tower: “2 found with video of Sears Tower”. Det talas träffande nog inte om israeler i artikeln utan om ”män från Mellanöstern”.

Spola framåt .... Om vi koncentrerar oss på grabbarna i New Jersey så är fastställt bortom tvivel att de var anställde på ett företag som heter - eller snarare: hette - Urban Moving Systems. Det är också lika väl etablerat att ägaren av företaget, Dominik Suter, flydde till Israel. Detta beteende gav honom äran att figurera på samma lista över misstänkta som Mohammed Atta. Vad som bör utredas är om detta företag var en för alla underrättelstjänster typiskt trick: en ”front” så att man kunde agera öppet under skydd av något vardagligt arbete. Vad kan man få för bättre täckmantel än en flyttfirma? Den pålitliga judiska publikation Forward berättade (den 15 mars, 2002) att bl.a. FBI ansåg att det fanns kopplingar mellan företaget och Israels Mossad (underrättelsetjänst utanför Israel):

According to one former high-ranking American intelligence official, who asked not to be named, the FBI came to the conclusion at the end of its investigation that the five Israelis arrested in New Jersey last September were conducting a Mossad surveillance mission and that their employer, Urban Moving Systems of Weehawken, N.J., served as a front.

After their arrest, the men were held in detention for two-and-a-half months and were deported at the end of November, officially for visa violations.

However, a counterintelligence investigation by the FBI concluded that at least two of them were in fact Mossad operatives, according to the former American official, who said he was regularly briefed on the investigation by two separate law enforcement officials.

"The assessment was that Urban Moving Systems was a front for the Mossad and operatives employed by it," he said. "The conclusion of the FBI was that they were spying on local Arabs but that they could leave because they did not know anything about 9/11."

However, he added, the bureau was "very irritated because it was a case of so-called unilateral espionage, meaning they didn't know about it."

Spokesmen for the FBI, the Justice Department and the Immigration and Naturalization Service refused to discuss the case. Israeli officials flatly dismissed the allegations as untrue.

Den här historien slutar inte här på något vis. Går vi tillbaka till dessa ”konststudenter” så kommer än mer häpnadsväckande uppgifter. Den myndighet som fick äran att uppvaktas flitigast av dessa gossar och flickor var DEA, USA:s Drug Enforcement Agency. Om man går till sidan 27 på den rapport som DEA gjorde i juni 2001 - “Suspicious Activities Involving Israeli Art Students at DEA Facilities” (motsvarar sidan 83 i Sheas memo) - så hittar vi en intressant adress där fem av dessa vandrande ”försäljare” bodde: 4220 Sheridan St. #303, Hollywood, FL. Låter den bekant? Det borde den göra eftersom det var på samma gata som Mohammed Atta och fyra till av kaparna bakom självmordsattackerna den 11/9 höll till under en period.

Läs resten av denna oerhört viktiga rapport
karta 2 från Gerald Sheas Memorandum [ pdf ]

Inte nog med detta, utan även den grupp av israeler som hade New Jersey som bas bodde i närheten av kaparna och andra individer som FBI var intresserade av:

Läs resten av denna oerhört viktiga rapport
karta 3 från Gerald Sheas Memorandum [ pdf ]

Jag låter detta bli det första - kanske det enda - som jag skriver om denna märkliga historia; det beror på om den verkar vara intressant för er läsare. En konsekvens av att helt häpnadsväckande och viktiga historiska händelser som denna ignoreras av massmedia blir att det finns ingen allmänt spridd kunskap att fästa alla detaljer på och det krävs därför mycket (tid och utrymme) för att göra det hela rättvisa.

Det här är till syvende och sist en mediekritisk fråga: Hur kan en så här sensationell historia helt ignoreras av massmedia? Den andra israeliska spionaffären som nu utreds av FBI har ju trots allt hamnat på första sidan i flera av de större amerikanska dagstidningarna. Kanske finns det en gräns för hur explosivt det får bli om man börjar rota i en historia: detta handlar ju dock om att det verkar som om den israeliska underrättelsetjänsten hade männen bakom 11/9-attackerna under en mycket 'tight' bevakning, men ändå inte såg till att få fram en varning i tid för att avstyra attackerna. Eller också var allt det här närmast komiskt övertydliga i allt agerande från dessa 'spioner' ett sätt att visa för världen: ”Titta! Vi visste om allt detta, men .... ”

Därför är det i allra högsta grad befogat att, som Gerald Shea gör, kräva att det officiella USA startar en rejäl utredning kring detta. Det är uppenbart att 9/11-kommissionen har undvikit många av de känsligaste frågorna, inklusive denna affär som var väl dokumenterad tidigt, och därmed inte fullgjort sitt uppdrag fullt ut. Eftersom jag anser att det finns nog med aktuella händelser att bevaka och granska så har jag aldrig fördjupar mig i alla frågetecken kring 9/11, men för att visa att jag inte på något vis är totalt likgiltig får krönikan idag en ny kategori - * 9/11 - som kanske kommer att innehålla mer material i framtiden. Time Will Tell ....

sorterat under  * Israel* 9/11  och  * media   

Posted by Thomas_Lindstrom at september 2, 2005 04:15 EM

Tyvärr inga nya kommentarer här f.n. Massiv spamning och strul med bloggprogrammet ger inget alternativ. Men skriv så lägger jag in kommentaren manuellt.

Comments

"Mig veterligen är det bara krigskrönikan här i Sverige som gluttat lite på denna sensationella historia och sedan skrivit om det."

Inte alls. Nynazisterna har gjort dig sällskap sedan länge. Ytterkanterna berör som bekant varandra.

Ett av flera exempel (p.3):
http://www.patriot.nu/artikel.asp?artikelID=167

Posted by: Greger Samsa at september 2, 2005 04:47 EM

"Greger Samsa" (Kafkaläsare?)

Ja, det är alldeles korrekt att ytterkanterna berör varandra, annars skulle du inte skriva som du gör: inte ett enda ord om vad hela saken handlar om och inte ett enda sakligt argument. Guilt by association, som vanligt m.a.o. Skall du nu också bunta ihop FOX News och nynazister? USA:s Drug Enforcement Agency = extremister?

Dessutom hittar jag inte ett ord om detta på den sida du hänvisar till, men däremot på

"Mjältbrand och terrorism" med en text av samma Mr Strom som, precis som förväntat, enbart är intresserad av att smutskasta judar.

Det går tyvärr inte att undvika att skriva om vissa saker bara för att även nynazister råkar göra det. Jag har väntat i snart fyra år på att se om detta skulle få någon 'genomlysning' i massmedia eller annat sammanhang, innan jag satte tänderna i det på allvar.

Posted by: Thomas Lindstrom at september 2, 2005 07:35 EM

Är inte israeliska män "män från Mellanöstern" nu plötsligt?

Vad är ditt syfte med det här inlägget?

Posted by: Tage at september 3, 2005 12:55 FM

Tage:

Jo, israeliska män är "män från Mellanöstern". Lek med tanken om det t.ex. varit Syrier eller från något annat närliggande land .... Tror du att den amerikanska pressen skulle ha skrivit "män från Mellanöstern"? Tror du att man överhuvudtaget skulle ha begravt denna historia så totalt om det varit män från ett annat land?

Jag inbillade mig att syftet var kristallklart, men du kanske söker någon dold agenda?

"Det här är till syvende och sist en mediekritisk fråga: Hur kan en så här sensationell historia helt ignoreras av massmedia?"

Posted by: Thomas Lindstrom at september 3, 2005 11:18 FM

Du hävdar att det är en mediekritisk fråga. Finns det inte tillräckligt mycket fler viktigare mediekritika frågor än att spekulera i israelisk inblandning i 9/11? Terroristerna har redan erkänt. Varför låtsas som om det vore seriöst att "granska" om Israel ligger bakom? Den här bloggen har rasat i förtroende. Från en redan mycket mycket låg nivå.

Posted by: Tage at september 3, 2005 11:57 FM

Tage:

Jag kan inte förstå varför det skall vara så svårt att ta enkla fakta/uppgifter för vad de är. Är det så svårt att läsa innantill? Det finns ingen antydan i det jag rapporterat om någon "israelisk inblandning i 9/11" eller att "Israel ligger bakom". Ingen! Måste allt vara svart eller vitt?

Detta handlar om precis det jag skriver om: israelisk "konststudenter" ägnar sig åt besynnerliga saker. Anställda på flyttfirma, som antagligen var en front för Mossad, jublar när WTC faller ihop. Eftersom detta rapporterats noga i den amerikanska pressen runt den 11/9 2001, så är det högst relevant att undra varför detta aldrig följdes upp.

Men jag har ju förstått att många - likhet med dig, Tage - anser att Israel är en helig ko som skall särbehandlas och där ingen skugga får falla där. Hur välgrundad en granskning än är. Märkligt.

Försök att komma med faktiska invändningar mot det material jag rapporterar om istället för fria fantasier om sådant som aldrig nämnts. Vad är det som gör att de fakta som t.ex. DEA presenterat inte skall få nämnas eller rapporteras?

Posted by: Thomas Lindstrom at september 3, 2005 01:29 EM

Ett mycket välskrivet och viktigt inlägg. Detta är i mina ögon kulmen av journalistisk efterforskning, då man gräver djupare i ärenden när omvärldens samägda media redan dragit en slutsats. Vad som är sanning tycks i dagsläget bero helt på politiskt orientering och folk sväjer sin gudfaders version med hull och hår. Det är då man ska ta ett par steg bakåt och granska med andra ögon, även annorlunda från sina egna. Historien har bevisat att allt för många "sanningar" har varit lögner som enligt Goebbels mönster lyfts upp på dagsbelyst offentlig scen. Jag lyssnar i alla fall på alla möjliga sidor så länge jag tycker att det finns rationalitet, saklighet och relevans i deras ord. Boktips om ärendet: "Terror Enigma - 9/11 and the Israeli connection" av Justing Raimondo.

Posted by: THE banana at september 3, 2005 02:30 EM

Du får väl undersöka vad du vill. Jag tror inte saken har tystats ned men man upptäckte kanske att det inte fanns något intressant att berätta? Kontigt att detta ska vara så himla spännande flera år efteråt för dig. Men kör på för all del! Själv hade jag tyckt det vore mer spännande att läsa om de terrorister som faktiskt låg bakom och vad som driver dem.

Posted by: Tage at september 4, 2005 08:44 EM

Tage skrev: "Terroristerna har redan erkänt." Jaså har de? Kan du tala om vad du hänvisar till i så fall? Om du kan din historia då borde du känna till att Bin Laden faktiskt aldrig erkände. Man översatte och dubba hans band till vad man ville att han skulle säga. Att sen dessutom Bin Laden, på det bandet som sägs innehålla erkännandet, inte ser ut som Bin Laden bör alla kunna se om de tittar efter. En jämförelse visar tydligt att det är en helt annan människa. Öppna ögonen. Det är en look-alike. --- The Fake bin Laden Video Tape ---> ___ http://www.whatreallyhappened.com/osamatape.html ___ ___ http://www.whatreallyhappened.com/osamatape2.html ___ Om det är någon av de 19 "kaparna" du hänvisar till så kan jag informera dig om att flera av dem fortfarande är i livet. De hävdar bestämt att de fortfarande lever och inte har ngt att göra med WTC. Något som till och med BBC rapporterat om. --- Hijack 'suspects' alive and well ---> ___ http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/1559151.stm ___ Om det är ngt skriftligt erkännande som du refererar till så vill jag bara kort säga, vad är i sådant fall värdet av bevis som US/UK:s (o)säkerhetstjänst lyckas skaka fram (producera)?

Posted by: Marcus at november 6, 2005 03:34 EM